Kwaliteit

LoesOpZuid wil de best mogelijke kwaliteit van begeleiding bieden aan haar zorgvragers. Toch kan het voorkomen dat zorgvragers of betrokkenen klachten hebben over LoesOpZuid of suggesties hebben om de begeleiding te verbeteren.

Afhankelijk van de aard van de klacht, verwachten wij dat deze eerst besproken wordt met de betrokken begeleider(s) of de directie van LoesOpZuid. Vaak kan tijdens een persoonlijk gesprek een oplossing worden gevonden.

De klachtenregeling is bedoeld voor situaties waarin klachten niet in onderling overleg of naar tevredenheid kunnen worden opgelost en afgehandeld. Met andere woorden; wanneer iemand die een klacht heeft zich niet tot de begeleider of directie kan/wil richten.

De kwaliteit van ons kwaliteitsmanagementsysteem is getoetst door TÜV Nederland. Deze instantie is geaccrediteerd om te toetsen en kwalificeren volgens de ISO normen. Voor haar ambulante begeleiding is LoesOpZuid ISO 9001:2015 gecertificeerd. Deze norm is specifiek gericht op zorg en welzijn en toetst of de organisatie gericht is op de belangen van alle relevante stakeholders (zorgvragers, medewerkers, gemeenten, etc). Jaarlijks vindt een interne- en externe audit plaats.

Daarnaast werkt LoesOpZuid met de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en is de organisatie aangesloten bij de Verwijsindex Risicojongeren (VIR).

Samenwerkingspartners en branchevereniging

LoesOpZuid werkt samen met lokale partners. Denk daarbij aan het wijkteam, vrijwilligersorganisaties, psychologen praktijken, MEE, welzijnsorganisaties, etc. Ook verwijzen we onderling door indien onze begeleiding niet (langer) passend is of een andere vorm van hulpverlening wenselijk is.